טיפול באמנות לילדים

אני מטפלת בילדים וילדות אשר סובלים מהתפרצויות זעם; מגלים אלימות פיזית ומילולית ODD; סובלים מבעיות קשב וריכוז; היפראקטיביות; ADHD; מופנמות;חוסר ביטחון עצמי;  חוסר במוכנות רגשית לכיתה א'; בעיות בקשר עם ההורים; הורים גרושים; אבדן במשפחה; ילדים הסובלים מפחדים וחרדות, מ- OCD  ועוד…

כמטפלת באמנות גישתי מתחברת לגישה של פסיכותרפיה באמנות (Art Psychotherapy)- גישה זו מתמקדת בקשר הנוצר בין המטפל והמטופל. הגישה שואבת את הנחותיה מגישות פסיכואנליטיות שונות, החל מתאוריות יחסי אובייקט ועד תאוריות אינטרסובייקטיביות. מבחינתי היצירה בטיפול היא אמצעי ולא מטרה. כפסיכותרפיסטית יונגיאנית אני משלבת בפגישות ציור מנדלות, טיפול בארגז חול ופענוח חלומות. ציור מנדלות מרגיע וממקד ומצוין לילדים הסובלים מהתקפי זעם ומבעיות קשב וריכוז.

אני מקבלת לטיפול ילדים מגיל 3. בגילאי הגן הטיפול מתחיל כטיפול דיאדי, הורה-ילד, ובהמשך, לפי הצורך, מתקיימות פגישות או חלקי פגישות עם הילד לבד. בפגישות הורה- ילד אני יכולה לראות את הקשר ביניהם ולהדריך את ההורה בדבר התערבויות מועילות ובמניעת התערבויות מזיקות. לנוכחות של ההורה בחדר יש אפקט חיובי נוסף בכך שהילד זוכה לנוכחותו של ההורה בזמן רגוע וללא תחרות עם אחים אחרים. דבר שמסב הנאה רבה ואושר עבור הילד שמקבל את ה"דלק" שהוא צריך. כתוצאה מכך בבית יש פחות התפרצויות זעם ומשיכת תשומת לב באופן שלילי. טיפול בילדים מגיל 6 ומעלה נעשה באופן פרטני אתי, ללא ההורה, אך בשעת הצורך אני משלבת פגישות הורה-ילד במטרה לחזק את הקשר ביניהם.

הטיפול בילדים נעשה באמצעות משחק ו/ או יצירה, כולל משחק בארגז חול. במקרים של חרדות אני נעזרת בשיטת EMDR, דרך משחק המותאם לגיל הילד . בזמן הפגישות הילד מוביל את הטיפול, בוחר מה לעשות באותו הרגע, כאשר תפקידי בחדר הוא להיות נוכחת בצורה מיטיבה, לראות את הכוחות שלו ולומר אותם בקול במטרה להעצים אותו ולהביא לכך שיהיה מודע לחלקים החזקים שבו. גישה זו תורמת לביטחון העצמי ומרגיעה חלקים נרקסיסטיים הרוצים להיראות ולבוא לידי ביטוי.

יש מקרים שבהם הילדים בודקים גבולות. במקרים כאלה גבולות החדר, הזמן והמקום (setting) והקפדה עליהם, כולל חוקים המגנים עליי ועל המטופל בחדר, מסייעים לו לחוש שמור ופחות הרסני בחדר ומחוצה לו. ילדים צריכים גבולות, ועל המבוגרים להיות עקביים מצד אחד ולבחור את ההגבלות מצד אחר על מנת שזה יצליח.

בכל מקרה טיפול בילדים משולב בהדרכת הורים קבועה. בדרך כלל אחת לחודש. כפי שאני רואה את זה הקשר עם ההורים הכרחי להצלחת הטיפול. אני לא מתקנת ילדים ולא משנה אותם, אלא עוזרת להורים לראות את צרכי ילדיהם ולתקשר איתם בצורה מיטיבה ומצמיחה. בהרבה מקרים שפגשתי, עבודה עם ההורים בלבד, בתנאי שאכן ההורים פתוחים לשינוי ומיישמים את הנאמר בפגישות, מסייעת לא פחות מאשר הפגישות עם הילד. המפגש אתי הוא פעם בשבוע, ואילו עם ההורים הילד נמצא בכל יום. ולכן ההשפעה של ההורים על הילד גדולה יותר מאשר השפעת הטיפול. עבודה עם ההורים בחדר הטיפולים היא הכרחית להצלחת הטיפול.

טיפ להורים

הקדישו לכל ילד שעה שבועית שבה אתם מבלים ביחד הורה-ילד ועושים משהו כייפי וחווייתי שהילד רוצה. פעילות זו היא כמו זריקת אנרגיה חיובית שתמנע לאחר מכן משיכת אנרגיה שלילית. ילדים צריכים תשומת לב. אם לא תיתנו להם אותה באופן חיובי, הם ייקחו אותה באופן שלילי.